Innovationen der Bionik, Meeresbiologie und Mikrobiologie

Mit der Bionik der Natur lernen und ihre Merkmale auf die Technik übertragen - das ist nicht nur Gegenstand der Bionik, sondern auch der Meeresbiologie und Mikrobiologie.

Study of thyroxine transporter molecule shows how key hormone hitches a lift round body

Findings may aid the development of drugs to treat thyroid disorders Structural analysis has revealed for the first time how a key messenger in the body’s chemical communication system hooks up with one of the proteins that delivers it to sites of action in the body. Using X-ray crystallography, scientists from Imperial College London and the University of Hawaii have identified the location of four binding sites on human serum albumin (HSA), the principal protein in blood pl 14.05.2003 | nachricht Nachricht

In potentially important discovery, scientists find two forms of genetic material chromatin

Biologists have discovered what appear to be fundamental differences in the physical properties of the genetic material known as chromatin. Chromatin packages DNA into cells, and the scientists found the differences between chromatin that packages genes and the chromatin that packages DNA with regulatory or unknown functions. The variation represents a previously unrecognized level of genomic organization and complexity, the scientists report, one that may exist in all cells with nuclei. < 14.05.2003 | nachricht Nachricht

Brachten Pilze den Sex in die Welt?

Mikrobiologin der Uni Jena erforscht entwicklungsbiologische Zusammenhänge an Jochpilzen Wie viel Mensch steckt im Pilz und umgekehrt? Bei Pilzen fallen den Meisten spontan der lästige Fußpilz oder Schimmelpilze ein. Nützlich erscheinen sie uns lediglich für die Herstellung von Camembert oder wenn sie als Champignon oder Trüffel kulinarischen Genuss versprechen. Das sieht Dr. Kerstin Voigt von der Friedrich-Schiller-Universität anders. Für sie sind Pilze ein offenes Buch, in dem wir 13.05.2003 | nachricht Nachricht